Sociala medier
Igår var jag och Natalia och gästspelade på en inspirationsdag. Vi höll varsin kort presentation och gick på stan, men mest av allt var vi på road trip. Mycket mysigt. Det som dock inspirerade till det här inlägget var en annan presentation, där en person som i sitt professionella liv jobbar med Marketing och hennes prat om hur ideella föreningar med enkelthet kan använda Facebook som platform för sprida sitt budskap till målgruppen 30-37år. Nu är ju jag inte en Millenial, för jag är född på 70-talet och därmed ingår jag i Generation X, men mitt förhållningssätt och intresse för Facebook har drastiskt förändrats de sista åren.
För 2-7år sedan hängde jag mycket på Facebook, jag var en aktiv användare, klickade mig in på olika profiler, utökade mitt nätverk, sökte upp nya grupperingar/nätverk och aktiviteter. Jag delade inlägg och foton, postade länkar och gillade. Idagsläget använder jag Facebooks mycket mer passivt. Jag loggar in, kollar läget, scrollar igenom flödet och loggar ut. Mitt primära sociala media är Instagram där jag söker inspiration och följer mittnätverk, för jobbrelaterade nätverkande använder jag LinkedIn och det är allt.
Så när hon igår stod och pratade om Facebook som ett bra, nej det bästa, marknadsföringsmediet för personer i åldern 30-37år då blev jag mycket förvånad. Tydligen anväder drygt 5 miljoner svenskar Facebook dagligen, och jag är ju en av dem, men hur jag använder Facebook, det har verkligen förändrats. Använder ni sociala media? Har ni också ändrat ert användande, eller till och med slutat använda det kanske?