resor,  tips

En vecka i New York

Första dagen

Vi var sjukt jetlagade första dagen och var uppe svintidigt på morgonen. Vi bodde i Midtown och tog tunnelbanan ned till Brooklyn och gick över Brooklyn Bridge, som är en riktigt kändis. I Dumbo (i Brooklyn, precis vid bron) fanns några roliga inredningsaffärer med både lampor och husgeråd och typ köksgrejer och sånt.
Sedan åkte vi norrut och shoppade längs 6th avenue. Old Navy är en av mina favoritaffärer, där hittar man alltid massa saker till superbra priser.

Brooklyn Bridge
En kopp te och en hund i Brooklyn

Andra dagen

Även idag var vi jetlagade, helt ärligt tror jag aldrig att jag har upplevt sånt jetlag som den här resan trots att jag rest betydligt längre.
Vi var på en stor teknikaffär som heter b&h den var helt sjukt stor och de skickade runt det men köpte i backar i taket så när man betalade hade de redan packat påsen och man fick den vid utgången. Affärerna är galna i USA.
Eftersom att vi fortfarande var sega så sov vi middag idag. Vi fortsatte shoppandet på Strands bokhandel och efter det gick vi på bio och såg intersteller (som sög).

Tredje dagen

Vi hade en del beställningar från vänner som vi köpte idag, smink och skor. Vi var på Macys som är världens största varuhus (?) blev helt knäpp där inne av alla som skulle sälja på en massa grejer.
Idag köpte vi en muffin på Magnolia Bakery och det kan jag verkligen rekommendera, de var sååå sjukt goda!
På kvällen fotade vi Brooklyn Bridge och Manhattans skyline från Brooklyn Bridge Park. Efter detta åt vi en fantastisk middag i Nolita. Här vimlade det av restauranger och maten var fantastisk.

Magnolia Bakery vir Rockefeller Center
Te och praliner vid Brooklyn Bridge
Det var magiskt att se solen gå ned och Manhattan tändas upp

Fjärde dagen

Idag var det varmt, runt 15 grader och varmare i solen, så vi strosade nedåt genom ett höstligt Central Park. Vi åt lunch, typ kebab, från en food truck. Central Park är så häftigt. Det är verkligen en skiftande park. I Strawberry Fields, John Lennons minnes plats, satt en man och spelade Beatles låtar, så mysigt.
På kvällen åkte vi upp i rockerfeller center och såg solen gå ned bakom Empire State Building.

Central Park

Femte dagen

Idag åt vi frukost på fika.  Så himla mysigt och de hade prinsesstårta!
Vi kom helt vilse när vi gick runt idag och innan vi hittade till TKTS och köpte biljetter till Cabaret på Studio 54. Musikalen var helt fantastisk och jag rekommenderar er verkligen att se en musikal i NY. Dock skulle vi ha bokat biljetter hemma när vi bokade resan, då får man se den musikal man vill och prisskillnaden kanske rör sig om 20 dollar. Med andra ord, det är inte jättebilligt att gå på musikal.

Prinsesstårta till frukost (V i bakgrunden).

Sjätte dagen

Idag åkte vi till Frihetsgudinnan och Ellis Island. Jag hade höga förväntningar och blev faktiskt lite besviken. Det var inte så stort och så rikt på historia som jag trodde. Men det var härligt att se vatten och frihetsgudinnan på nära hål. Helt klart en trevlig utflykt.
Efter omsvidning på hotellet åkte vi till jazzklubben Birdland. Musiken var jättebra (om man gillar jazz vilket jag gör) men servicen och maten var faktiskt dålig. Mitt tips är att enbart ta en drink där och äta middag före eller efter någon annanstans.

Frihetsgudinnan
Birdland

Jag fortsätter imorgon med lite tankar och priser. Men så här var vår vecka i New York. Väldigt luftig med massa promenerande, shopping, god mat och musik. Helt perfekt.