Värme lockar ju inte precis till matlagning vid spisen. Jag bakade bröd och bullar i ett 32 grader varmt kök förra veckan och kan starkt avråda er från att göra samma.

Det som däremot funkar är brunch. Varje dag. Kalla mackor och/eller smoothie. I alla hjärtans dag present fick jag en smoothie bok av Happy. Den är skriven av paret bakom Green Kitchen. Ett favoritpar. Den är fylld av alla typer av olika typer av smoothies. Vanligtvis blir det en chiapudding med nötsmör och bär men på sistone har jag velat variera mig lite. I helgen så fixade Icey en björbärssmoothie till mig som jag toppade med banan. Så gott!

 

Frukostsmoothie med björnbär
(recept från Green Kitchen Smoothies)
2 portioner eller 1 stor

150 g björnbär (färska eller tinande)
2 1/2 naturell yogurt (min har soya yogurt med vanilj)
1-2 msk honung
1/2 tsk vaniljpulver (brukar skippa denna då min yogurt har vaniljsmak)
45 g havregryn (skippar det helt)
2 msk svarta chia frön

Till servering:
Skivad banan

Häll björnbär, yogurt, honung och vaniljpulver i en mixer och kör på hög hastighet till en helt slät smoothie. Smaka av och justera sötman genom att tillsätta mer honung om det behövs.

Häll upp i en skål och rör ner havregryn och chiafrön. Arrangera bananskivorna runt insidan av två medelstora glasburkar eller en stor. (Jag brukar dock skära upp dom och lägga på när jag ska äta min smoothie.)

Häll i smoothien och ställ i kylskåpet så att havregryn och frön mjuknar. Servera smoothien med sked. Alternativt kan du förvara den i kylskåpet över natten och ta med den nästa morgon (min står alltid över natten).  Den håller ett par dagar i kylskåpet i oöppnad burk.

SaveSave

SaveSave

SaveSave