• Resor

Stockholm

Efter fem dagar i Stockholm, eller i Huddinge för att vara exakt så är det nu dags att bege sig söderut.

Vi har mest hållit oss hemma om i fall att vi skulle utveckla några symptom. Dessutom jobbar Icey. Jag orkar inte bli den som smittar ner en massa. Igår var vi dock inne i stan för att möta upp en konstnär, ta en sväng till Svenskt Tenn och jag träffade min vän Kris i en park. Jag vet inte om jag är bortskämd med holländare som för det mesta gör sitt bästa för att hålla avstånd trots små utrymmen men i Stockholm verkar avstånd inte vara grej förutom i köer. Jag märker ingen skillnad förutom att dyrare butiker har ett max antal besökare som är tillåtna i butiken (kön till Louis Vuitton var lång), personalen i dessa butiker har också handskar och masker sedan är det är betydligt mer handsprit överallt. Det är handsprit precis på de mest otippade ställena så man klarar sig fint även om man inte har en i fickan eller väskan. Annars är det som vanligt, det är mycket trafik, folk stressar och springer på varandra, man går in flera ur samma familj i butiker, tränger sig igenom samma entrédörrar och står tätt ihop vid övergångsställen. Vi körde in till stan igår men kände både att vi inte ville hänga där inne. Svenskt Tenn butik är ju stor och luftig och sällan väldigt full så där fanns gott om plats. Jag älskar den butiken och skulle nog kunna flytta in där. Gardinerna, vägarna, taket, sofforna, dukningarna… allt..älskar det!

Idag går färden mot Västerås för att hämta en soffa och sedan ned över. Vi tänker att vi ska övernatta någonstans längs Göta Kanal för där har jag knappt varit men hört att det ska vara bedårande. I värsta fall så bor vi Lidköping som jag tycker är sött och som ju har löjrom runt hörnet. På lördag åker vi vidare mot västkusten. Jag längtar! Icey längtar! Mina föräldrar längtar! Alla längtar. Okej, kanske inte längtar jättemycket efter att måla båt och gå på årsmöte det första jag gör men bortsett från det så ska det bli magiskt.

• Film

Fire Saga

Jag laddade ner Eurovision – The Story of Fire Saga från Netflix innan vi flög. Hann se lite av den på planet och såg resten hemma med Icey, min bror och hans fästmö.

Filmen handlar om ett isländskt band bestående av barndomsvännerna Sigrit och Lars från den lilla byn Húsavík. Deras kärlek för musik började när ABBA vann med Waterloo. Sedan dess var drömmen att komma till Eurovision. Genom lite tur och ren slump så kvalificerar dom sig till den isländskan sångtävlingen. Det blir inte deras bästa framträdanden men som namnet på filmen föreslår så tar dom sig vidare till Eurovision som är i Edinburgh. Stort för två småstadsmänniskor som aldrig lämnat ön. Kanske till och med lite för stort. En av dom blir lite väl fixerad av tävlingen och vinst medan den andra kanske mest vill upptäcka livet. Mycket händer i dagarna som leder upp till semifinalen och finalen.

Jag klarar egentligen inte av Will Ferrell, en känsla jag delar med Icey. Hade inga jättehöga förväntningar utan trodde mest den skulle vara ganska mesig och vimsig. Det första som slog mig var, shit hur har dom fått med skådespelare som Pierce Brosnan och Persbrandt som bägge spelar små roller. För att vara en Will Ferrell film så var den inte överdrivet vimsig eller hysterisk. Visst, det finns en del idioti och överdrifter men mest är det typ en glad känsla man fylls med. Kanske extra mycket så när Dan Stevens (från Downtown Abbey och Skönheten & Odjuret) dyker upp eller när gamla Eurovision vinnare sjunger medley.

Den enda här som bara tyckte det var genant och märkligt var islänningen haha. Han var inte så imponerad och skämdes ihjäl när Brosnan pratade isländska sedan gick det typ bara nerför. Jag ger ändå filmen tre av fem. Komedier är inte min grej men om det vore skulle den nog få en 4. Jag gillar Eurovision så den snålåker en del på den. Passar fint på fjärde regniga sommardagen.

• Vardagen

Flygresa i pandemin

I lördags efter vår första holländska pannkakslunch så checkade ut vi från lägenheten. Tåg tunnelbanan till tågstationen och sedan tåget till flygplatsen. Vi hade egentligen tänkt ta en Uber men vi blev för otåliga. Det är munskyddskrav på all kommunal transport i Holland och dessutom ganska folktomt så det blev tunnelbana och tåg.

Natten till söndagen bodde vi på hotell vid flygplatsen. Det var också ganska folktomt även om alla bodde på samma våning. Jag känner verkligen för turistindustrin och hoppas att de allra flesta klarar sig och helst inte bara dom stora aktörerna.

Vi vaknade 06:20 på söndagen då vårt plan gick 09:10 och shuttlebussen gick 07:00. Min man hade nog velat vara lite tidigare på flygplatsen. Han ogillar starkt när jag tycker en timma räcker men som ofta så blev det en kompromiss. Just denna gången blev det när första shuttlebussen gick. Schiphol är ju en ganska stor plats men jag tror att den är nere i cirka 6% kapacitet av flygen. Så det är ju verkligen inte så många flyg. Vi hade fått sms på morgonen om att vårt plan var fullt och vi kunde checka in handbagage gratis. Vi misstänkte redan att det var fullt för när vi skulle checka in så fick vi två mittenstolar på olika rader. På KLM flyg måste man ha munskydd (verkar inte gälla för barn) men vi kände ändå att vi hellre sitter bredvid varandra, vi umgås ju ändå dag och natt. Så vi uppgraderade oss.

Det var kaotiskt på flygplatsen vid incheckningen. Det var långa köer, mycket folk och lite avstånd. Inne på flygplatsen är det inte krav på munskydd förutom vid platser där det kan bli ont om rum. Så personal gick runt och påminde om att hålla avstånd men ingen lyssnade, precis som alltid på flygplatser så vill alla fram först. Väl vid incheckningsdisken så fick vi lite problem då Icey svarade nej på frågan om han bor i Sverige. Han skulle ju kanske utvecklat det lite och sagt nej, men har ett hus. Vi har ju inte samma efternamn så man ser inte att vi är gifta genom namnen. Med Norge, Danmark och Finland på listan över länder som inte tillåter resor till Sverige blev den naturliga frågan om Island tillåter det. Hjälper väl inte heller att Holland avråder från resor till Sverige även om det inte är förbjudet. Vi visste att Island tillåter resor men nu det räckte det till slut med att vi hade vårt äktenskapsbevis och att jag vid behov kan bevisa att jag äger en fastighet i Sverige. Vi fick våra boardingkort och en varning om att vid kontroll så flyger vi på eget ansvar och att vi vet att det inte finns garantier på att få komma på planet eller in i landet.

När det var dags att stiga på planet så var det första klass först som alltid. Jag funderade dels på vem som vill gå på först och dels på varför dom gör så. Efter första klass var det alla andra. Vi påmindes hela tiden om att hålla avstånd men igen, flygplatsmentaliteten sitter i och folk vill vara först. Jag hörde att det var några som tänkte som mig och dom sa till personalen; om ni var seriösa med att hålla avstånd skulle ni fylla på bakifrån och fram.

Det gick helt okej att flyga. Jag tycker det känns tryggt på flygplan med högteknologiska luftfilter, tyckte kanske flygplatsen var jobbigare även om det gick bra det med. Vi var så försiktiga som vi kunde vara och jag hoppas det hjälpte.

Arlanda var som en spökstad. Nästa allt var stängt och det var väldigt få flyg som ankom och avgick. Det är ju en ännu mindre flygplats och majoriteten var inhemska flyg. Jag letade länge efter dom där tydliga skyltarna som man sagt ska finnas för inkommande turister och annat folk. Såg inga förutom tre rollups vid tullen. Spontant känns det som att skyltar vid baggagebandet hade varit bra för där var vi många som stod länge.

Vi ska vara i Sverige i 6 veckor så vi har tid att hålla oss lite isolerade, om i fall att. Även om det inte finns några krav på det. Helst hade vi velat köra men det kändes väldigt osäkert om huruvida vi, eller Icey rättare sagt, hade kommit genom Danmark eller inte. Vi fick aldrig något tydligt svar från någon ambassad eller danska polisen. Som det är generellt, så tycker jag alla vi människor som måste dela på världen ska resa med försiktighet. Och om man reser, så hoppas jag man tänker lite extra och längre än att bara lyssna på officiella rekommendationer. Det är kanske min största utmaning med omvärlden just nu, att så många inte verkar kunna tänka för sig själva. Jag tror vi måste det för att få ner smittan till en så liten nivå som möjligt. Jag har full förståelse för otåligheten och sköna sommarkänslor och att man är allmänt trött på pandemin men det är inte över även om man själv kanske inte märker av det i sitt vardagsliv. Håller tummarna för att man har det i bakhuvudet.

• Svensk i Rotterdam

Hejdå Kralingen

Blöt middag vid De Tuin.

Det var bara slumpen egentligen som gjorde att vi hamnade i denna statsdel. Vi var ju ute lite i sista minuten för att hitta ett boende. Icey har bott i den här delen av Rotterdam förut men mest så var det här vi hittade något som var ledigt.

Vi har älskat att bo här. Det är lite långt till kontoret för Icey men han tycker ändå att området väger upp det. Och det är helt fantastiskt här. Vi har sjö, park och skog bara några meter från lägenheten och har massa härliga restauranger runtomkring oss. Vi bor i stan men ändå utanför och det är ett lugnt och tyst område. Att köpa här reflekterar det och vi får inte kläm på köpmarknaden så vi väljer att flytta till en annan hyresrätt. Byter upp hos husmässigt till ett hem med bra isolering och låg energiförbrukning. Nybyggt förvisso så helt utan charm. Det ligger närmare stan och i områden de försöker ”städa upp”. Så vi byter ner oss i område men får mer boyta och lägre kostnader för mindre hyra. Ikväll gick vi ut åt. Vi konstaterad att holländare inte kan göra hamburgare. Vi pratade igenom beslutet att vi måste flytta igen och just nu kan vi inte köpa något här. Det gnager lite, det gör det allt. Vi vill gärna tillbaks och har redan sneglat lite på nybyggen. Vi får se. Dom har inte ens börjat bygga.

Efter middagen hade jag fixat en överraskning till Icey och när vi kom hem väntade hans bästa vänner på Zoom. Så nu har han ölkväll med dom och jag tror han uppskattar det. Och blev överraskad. Själv ska jag packa väskor. Imorgon säger vi hejdå till lägenheten och checkar in på hotel vid flygplatsen. Snart är vi i Stockholm.

• Vardagen

Limbo

Allt är nästan packat nu, vi har munskydd så vi kan flyga flygplan, handskar så vi kan gå på husvisning, myggspray så vi förhoppningsvis slipper bett och vi har till och med ätit ur kylskåpet. Det enda problemet med det sistnämnda är att det är två dagar för tidigt. Nä, vi har hamnat helt ur fas. Jag får mess från en gammal kollega (både åldersmässigt och tidpunktsmässigt) som uppenbarligen fortfarande har mig som någon ouppnåelig fantasi. Jag gillar förvisso det, att det gått så många år men att jag fortfarande är en fantasi. Berättade om hans sms till Icey men timingen blev så fel för jag har bett Icey att inte använda min padda eller mobil. Inte för att jag får sms från en kollega utan för att jag planerar en överraskning men fattar att det blev helt fel. Sedan när vi var i affären idag så kom en helt random man fram till mig och ville ha mitt nummer. Henry hette han men jag sa att jag bara skaffar nya bekantskaper på fredagar. Men framför vill jag inte att någon raggar på mig när jag är svettig och varm och i en liten butik. Håll avstånd! Pandemi eller inte. Fast han sträckte ut handen och jag sa att har inte folk slutat med det. Så det blev en armbågshälsning. Tyckte jag fick hela hans livshistoria på typ tre minuter. Han hade familj i Stockholm och Malmö som om det skulle bidra till något positivt. Icey är lugn, han vet att jag kan ta hand om mig själv men det har blivit lite mycket män denna vecka. Imorgon fyller han år och vi har inte ens någon kul frukost. Ja, han vet att det inte är så jag vill ha det men att det är lite så det blir nu. Vi vill båda att lördag ska vara här så vi kan stänga detta lägenhetskapitel och ha semester. Vi lever i någon mittemellan fas just nu.

I övrigt har jag klurat på ett kul projekt. Har tänkt på det ett tag och känner att jag måste få lite mer utlopp för min kreativitet. Samtidigt har jag hjälpt min PH med hans kreativ projekt. Älskar verkligen att jobba med honom på olika projekt. Nä, nu ska jag försöka sova. Imorgon ska vi cykla över stan och kolla på ett exempelhus. Slänger in min nya repeat låt. Hörde den för typ en månad sedan men hittade den aldrig igen men så dök den upp igen för någon dag sedan. En låt om mig ju!

• Skönhet

Ögonbrynsfärgning

Före och efter brynfärgning.

Idag har jag varit lite slut som artist. Känt mig seg hela dagen så har mest sysslat med lite planering och ekonomi översikt. Ägnade också en evighet till att hitta en bra doppresent innan Icey kom på en idé som faktiskt kändes helt i linje med min ambitionsnivå just nu.

Hade tid för ögonbrynsfärgning på eftermiddagen. Faktiskt första gången jag gör det. Lite läskigt tycker jag att hålla på med saker runt ögonen men hon var supertrevlig och bra. Tog kort innan och efter tog dock i helt olika ljus men lite skillnad ser man allt. Satte på ett svartvitt filter så att hudnyansen inte skiljer så mycket. Skulle ju tagit korten på samma ställe men kom på det lite för sent. Det är i alla fall bara brynen som är färgade och inte huden. Nyans är kanske pyttelite mörkare än min naturliga men mest är det som om de har blivit lite fylligare. Så himla skönt det var att slippa norpa ögonbrynen själv. Jag har försökt växa ut brynen under den osociala våren men dom har inte växt ut så mycket som jag hade hoppats. Men det var värt ett försök!

I kväll har vi packat och dubbelkollat med hotell och snicksnackat lite om sommaren. Ja, och diskuterat en momsfråga som var på quizen. Fattade inte alls där ett tag men nu är jag med. Och nu är lägenheten nästan helt kal igen. Så märkligt hur det fort bara blir ett skal. Inte många dagar kvar nu. Snart åker vi!