Funderingar

Hur det är att prata med myndigheter

Nu i början av det nya året så har jag och min ex-man beslutat oss att ta in en person i vårt företag som ska driva det, mer eller mindre, åt oss. Vi befinner oss båda långt ifrån Sverige rent fysiskt och pga Corona har ingen av oss varit så mycket i Sverige under föregående år. Dessutom börjar vår tid bli knapp och vi känner att med de utmaningar som Corona har gett oss så behövs det nya tankar och mer engagemang något som vi inte har tid med. Så antingen tänkte vi lägga ned eller skala upp. Så vi skala upp lite.

Problemet är dock att det är så fruktansvärt krångligt att fixa detta med myndigheter. I fredags satt jag i telefonkö till myndighet 1 i 45 min. Jag förklarade sedan mitt ärende för handläggaren och det var tydligt att hen inte hade någon som helst aning om vad jag pratade om. Handläggaren hänvisade mig till myndighet 2. Jag sa till handläggaren att jag är ganska säker på att detta är ditt beslut (pga tidigare erfarenhet) men hen sa att det är myndighet 2!

Okej jag ringde myndighet 2, de svarade på en gång och var mycket trevliga. Självklart är det myndighet 1 som ska ta dessa beslut sa de. Vilket beslut myndighet 1 än tar så är det vad vi utgår från här på myndighet 2. Så jag ringde tillbaka till myndighet 1. Då var telefonkön så lång att jag inte ens kunde ställa mig i den. Använda istället deras chatt-funktion där en handläggare ringde upp mig. Hen var otroligt proffsig och hade koll på läget och hjälpte mig med typ allt och lite till. Skönt nu är vi på samma nivå, det här kommer rulla på.

Igår skrev jag till myndighet 2, så som man ska. Bra! Inga problem. Förrän idag. Då myndighet 2 (som lovade att följa myndighet 1s beslut) gav oss avslag. Gah! Jag gissar att det är ett avslag pga att ett papper som ska in till myndighet 1 senast 15 februari inte är inlämnat ännu. Men enligt deras specifikation så måste vi ringa dem för att få veta varför det blev avslag. Så jag ringde dem. Telefonkö igen. Handläggare hade ingen aning om varför det blivit så men ville ha in ytterligheter ett dokument.

Ringde och fixade dokumentet. Då ringde myndighet 2 upp och sa att allt var ett missförstånd och att vi gjort rätt från början. De skulle fixa det till nästa vecka. Jaha ja. Tackar tackar.

Dessutom ringde myndighet 3 igår och ville dubbelkolla/ifrågasätta några uppgifter. Jaha?

+2

2 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.